Plog guide

24FRITIDS PLOG GUIDE


Det finns idag ett antal olika alternativ för montering frontmontering eller centrummontering av plogblad på fyrhjuling. Raka plogblad, koniskt eller vik plog. Här försöker vi hjälpa er att hitta rättsorts plogpaket för dig.

PLOGBLAD
Hur vet jag viken typ av blad jag ska välja?

 

Rakt plogblad är det vanligaste plogbladet och passar de flesta användarna.

Detta kan du med fördel använda till att ploga småvägar, parkeringar gårdsplaner parkeringar eller cykelbanor. 
Vanligaste bredden på plogbladet är 150cm denna bredd rekommenderar vi till alla fyrhjulingar över 400cc med fyrhjulsdrift. Ett 150cm plogblad kan du vinkla fullt och hjulen riskerar inte att hamna utanför plogbladets ytterkant i snön.
Har du en mindre fyrhjuling eller bara 2 hjulsdrift bör du välja ett smalare plogblad mellan 107-140cm och även välja tillsnökedjor.

 

Koniska plogblad passar dig som kan ploga i lite högre hastighet. Den koniska vinkeln kör så att snön rullar bättre i plogen och slungas ut för att hamna ner i dikeskanten. Vi rekommenderar att du väljer en lite större tyngre maskin för denna typ av plogning då maskinen bör orka att ploga i lite högre farter. Att ploga med utv fungerar alldeles utmärkt med ett koniskt plogblad. Koniska blad finns från 140 – 180cm

 

Vik plogar används oftast ihop med ett hydraul paket som styrs från fyrhjulingen. Denna plog ger dig större kontroll Kolumn 2över hur du vill skotta bort snön. Vikplogar finns även med manuell vridning. Vikplogar brukar ha en bredd på 150-180cm

 

 


 

FRONTMOTERAD ELLER CENTRUM MONTERAT PLOGFÄSTE 
Vilken montering av plogen ska jag välja?

Frontmonterad plog sitter fästet i fronten av din ATV/UTV eller under vinschen fram. Lite olika montering beroende på modell av fyrhjuling. Fördelarna med denna typ av montering är att plogen går att lyfta betydligt högre än en centrummonterad plog. Det är också givetvis lättare att montera på och av denna en centrummonterad plog. Plogpaketet fästes med tvåsprintar så du slipper att gå ner på knä för att montera bladet jämför med en centrummonterad plog. Nackdelarna med frontmonterad är att du får ett sämre tryck på plogen så att resultatet inte blir lika bra som en centrummonterad plog. Maskiner blir även väldigt fram tung vilket gör att stötdämparna säckar ihop mer. Detta går givetvis att lösas med mellanlägg till stötdämparna.


 

Centrummonterat plogfäste Detta är den vanligaste monteringen av plog och det bästa alternativet tycker vi då trycket hamnar mitt under maskinen och ger en bättre kraft från alla fyrahjulen. Plogbladet känns stabilare och trycket på snön blir optimal. Har du en backe hemma där du ska ploga är centrummontering att föredra då du med ett frontmonterat plogblad riskerar att tappa kraft på bakhjulen. Denna typ av montering finns till samtliga fyrhjulingar på marknaden. Lyft höjden är mellan 20-40cm. infästningen med mitt montering gör att du måste lyfta bommen och föra in två sprintar. Detta kan upplevas som bökigt men när du monterat detta blad några gånger kommer det att gå fort. Nu har även centrum monterade plogblad kommit med snabb fäste som gör att du inte behöver böja dig mer utan du monterar med hjälp av vinschen. SE KLICK N GO. Till denna modell går det även att köpa till skopa som du fäster i plogramen.