Lampguide

Ledramper

Lysdioder som finns i ledramper har flera stora fördelar, några av de bästa fördelarna jämfört med halogen lampor är att de kräver mindre ström i förhållande till effekten av ljuset. Idag finns det mängder av olika leverantörer på ledramper och arbetsljus dock har vi valt att enbart använda oss av väl beprövade produkter. Att välja rätt lampa kan vara nog krångligt, det man bör tänka på är att räckvidden och brädden motsvarar de förväntningar du har. Dock bör man även ha i åtanke hur många watt eller ampere sammanlagt man extrautrustat sin fyrhjuling med då batteri och stator har ett max hur mycket man kan koppla in, vilket generellt ligger rung 50-100 watt (4-8 Ampere) på fyrhjulingar. Alla Lampors styrka eller ljusflöde mäts i något som kallas för Lumen, den påverkars inte av hur reflektorn är utformad utan enbart styrkan på lampan. Våra lampor är bland annat uppmätta i något som kallas för teoretiska lumen, villket innebär lampans ljusflöde vid test i labberatorium. Vi märker därför även våra produkter med något vi kallar för faktiska Lumen, detta är en form som skall stämma överrens med verkligheten på din fyrhjuling eller bil då den är inkopplad. 

Inkoppling av extraljus bör alltid göras via relä av flera orsaker, det kanske viktigaste är att om lampan på något sätt skulle gå sönder så kan inte fordonets styrdon eller andra komponenter skadas. En stor orsak är också att om inkopplingen görs på någon annan komponent i elsystemet kan den funktionen försämras alternativ att säkringen går sönder. Att alltid tänka på när man ska koppla in ett extraljus på fyrhjulingen är att maskinen kommer att klara av den uppmätta förbrukningen på lampan, för att veta hur mycket lampor du kan montera på din fyrhjuling bör man först veta följande Batteriets Ampere timme (Ah) samt om det är ett 12 voltsystem vilket det oftast är på de flesta fyrhjulingarna.

Så här ser det ut på Cf moto 500 motor med ett 30Ah batteri för att räkna ut hur mycket watt den klarar av. 30 Ah gånger 12 Volt blir 360 watt det man även behöver kolla upp är hur mycket generatorn laddar på denna fyrhjulingen, detta finns oftast att hitta i manualen eller instruktionsbokensbok, i detta fall är det 320 watt. Detta betyder då att batteriet klarar av 360 watt förbrukning per timma (Wh) eller motsvarande 0,36 KWh men generatorn laddar endast 320 watt 0,32 kwh så detta innebär att den konstanta förbrukningen inte bör överstiga 320 watt för att motorn inte ska stänga av sig eller gå sämre. Man behöver nu räkna samman alla förbrukningar som finns på fyrhjulingen detta inkusive alla orginal lampor och andra förbrukare. Vi rekomenderar alltid våra kunder att underhållsladda fyrhjulingen även fast man använder fyrhjulingen ofta, då startmotor och andra stora förbrukare drar mycket ström vilket kan ta lång tid att ladda upp med fyrhjulingens lilla generator. Tänk även på att en bra laddare stänger av sig själv när den är färdigladdad vilket gör att den inte kan koka sönder batteriet. Vilket är det absolut vanligaste felet som händer vid laddning av batterier.