Guide för val av fyrhjulig
Vilken atv som är bäst i test är den stora frågan, just den frågan kan vara väldigt svår att svara på då den kan ha flera svar. Man bör fråga sig följande frågor för att lättast hitta den modell som passar in som just din favorit.
- Skall den användas mest i skogen eller på gården?
- Hur ser terrängen ut är det slätt eller tuff terräng?
- Skall den kunna användas för att skjutsa någon passagerare?
- Är servostyrning ett måste eller inte?
- Vilken registreringsform passar bäst?
Här kommer några alternativa svar på dessa frågorna. för mer hjälp att hitta dina egna svar på vaje fråga, se längre ner på denna sida!
Fyrhjulingen skall användas på gården, terrängen är slätt och det kommer vanligen inte vara någon passagerare. Servostyrning måste den ha så energin kan läggas på annat.
Fyrhjulingen skall användas på gården, terrängen är slätt och det kommer vara passagerare på den ibland. Servostyrning känns överskattat då jag har lite muskler kvar ännu.
Fyrhjulingen skall användas mestadels i skogen, terrängen är tuff och jag kommer lasta timmer på kärra bakom, det kommer vanligen inte vara någon passagerare. Servostyrning måste den ha så energin kan läggas på annat.
Fyrhjulingen skall användas mestadels i skogen eller på vägen för att leka lite, det kan hända att terrängen är tuff ibland, det kommer vara passagerare vid enstaka tillfällen. Servostyrning känns modernt så det vill jag ha.
Fyrhjulingen skall användas mestadels i skogen, terrängen är slätt och jag kommer lasta lite ved på kärra bakom, det kommer vanligen inte vara någon passagerare. Servostyrning måste den ha.
Fyrhjulingen skall användas mestadels till buskörning, terrängen är tuff ibland dock är det viktigt med mycket kraft i motorn. Det kommer vanligen inte vara någon passagerare. Servostyrning är ju skönt.
Fråga 1. "Skall den användas mest i skogen eller på gården"
Denna fråga är relevant då man måste bestämma om fyrhjulingen kommer att användas för enbart skogskörning eller om den kommer användas på gården för att göra dagssysslor. Då det känns dumt att lägga pengarna på fel saker om det inte gör någon nytta. Alla våra fyrhjulingar går att köra i terrängen men de har olika kapasitet att klara av det utan att fastna, detta på grund av hur markfrigången är lastad och olastad. därför har vi valt att kategorisera fyrhjulingarna i två grupper. grupp Gårdsmaskin och Grupp Skogsmaskin vilket gör det lättare att hitta den modell som passar bäst för ditt endamål.
Skogsmaskinen till skillnad från Gårdsmaskinen har högre markfrigång när den är lastad samt byggd på ett stabilare chassi för att klara tuff terräng bättre. Gårdsmaskinerna är oftast något mindre för att kunna komma in mellan trånga utrymmen, då man vanligen inte lastar för mycket med den så har man även lite sämre markfrigång en skogsmaskinen samt
Fråga 2. "Hur ser terrängen ut är det slätt eller tuff terräng"
Då även gårdmaskinerna kan köras bra i skogen om inte terrängen är allt för tuff är alltid frågan hur tuff terrängen är, detta igentligen för att säkerställa att man inte väljer fel modell. en tuff terräng kännetäcknas lätt med att det är mycket berg och sten, alltså där en fyrhjuling med hög markfrigång behövs.
Fråga 3. "Skall den kunna användas för att skjutsa någon passagerare"
Just denna fråga är relevant eftersom vi har två olika sorters längder på några av våra modeller, vi kallar dem kort eller lång och skillnaden mellan dem är 20 cm i hjulbas, säte och att de har ett fotstöd till passageraren. Enligt svensk lag får en traktorregistrerad fyrhjuling som är av modell kort inte skjutsa några passagerare även fast det är fullt möjligt på samtliga av våra fyrhjulings modeller. Valet finns även att välja en så kallad UTV där man också kan skjutsa passagerare, i ett fall kan man även skjutsa 2 passagerare.
Fråga 4. "Är servostyrning ett måste eller inte"
Fördelen med servostyrningen är många, det är just därför det under de senaste åren blivit standard med servostyrning på de flesta av våra modeller. En sak bör man för visso ha i tanken när man väljer mellan med servo eller utan servostyrning att när maskinen körs över 30km/h så stänger servon av sig, detta för att fyrhjulingen inte ska bli ostabil.
Fråga 5. "Vilken registreringsform passar bäst"
Här finns i dagsläget fyra olika varianter av registreringsformer alla fyrhjulingar har inte alla möjligheter att bli registererade på alla dessa fyra vis. Det kan i vissa fall vara ganska lätt utesluta vissa modeller om modellen inte finns som den tänkta registreringsformen. Samtliga registreringsformer är det lag på att hjälm måste användas, dock inte om fyrhjulingen har bur och bälte så som våra Z-force och U-force modeller.
Terräng registerad - får endast köras på egen mark, får endast korsa allmän väg. Ingen besiktnigsplikt. ingen registreringsskylt.
Traktor A registrerad - Är konstruerad för en hastighet på ca 40km/h, skall köras i vägrenen får ej köras på motorväg. Ingen besiktningsplikt. Har registreringskylt monterad.
Traktor B registrerad - Får framföras i en hastighet på max 50km/h, får ej köras på motorväg. har besikningsplikt först efter 3 år sedan vart annat år. Har registreringskylt monterad. Denna variant är vår mäst sålda registreringsform.
MC registrerad (från 2017 till idag) - Har en diffrencialkonstruktion som minimerar slitage på vägbana, följer Euro3 vilket innebär att den har avgasreningssystem. Har besikningsplikt först efter 3 år sedan vart annat år. Har registreringskylt monterad.
CF MOTO
ATV-All Terrain Vehicle
Företaget grundades 1989 i kina och har sedan dess byggt upp ett väletablerat globalt distributionsnätverk med över 1200 partners i över 70 länder och regioner världen över. Med stort fokus på innovation och utveckling har cfmoto utvecklat över 98 olika fordonsmodeller som blivit ett välkänt märke på den globala marknaden. Sedan 2013 har cfmoto även varit ledande i sverige med sin oslagbara kvalitet och konkurenskraftiga priser. De erbjuder också ett komplett sortiment från 400cc ända upp till 1000cc Cfmoto är i sedan 2015 marknadsledaren och senaste året var det 26% av alla försäljning i Sverige, cf moto lämnar hela 3 års garanti på sina fyrhjulingar och 2 års garanti på Utv modellerna. Reservdelslagret för norden ligger i Ljungby och ATV Sweden är generalagent, totalt säljer de över 7000 fyrhjulingar varje år.
Nedan kommer information om de olika modellerna vi har från Cf Moto
en 400cc maskin på 32 hästkrafter som är perfekt till den lilla gården liksom en perfekt fritids maskin för den som gillar utelivet med ändå vill höra motorljudet. Denna maskin finns i valen lång eller kort skillnaden är 20 cm vilket är på både sadel och hjulbas. Bara för att den är mindre behöver den inte vara sämre heter det väl, så denna maskin är utrustad med 4 hjulsdrift med elektroniskt diffspärr så du enkelt kan ta dig fram i skogen liksom på gården. Hydraliska bromsar och även välja till servostyrning (eps). Vinsch givetvis monterad fram och bak sitter dragkulan och släpvagnkontakt för att kunna flytta släpkärran smidigt och enkelt.
En 495cc maskin på 40 hästkrafter som är vår storsäljare. Denna maskin löser det mesta och går lika bra ute i skogen som ute på vägarna. Är du en mångsysslare som har mycket att göra hemma och även vill kunna ta en sväng till affären enkelt och smidigt är detta maskinen för dig. Med en markfrigång på 25 cm och fyrhjulingens dragstarka fyrhjulsdrift tar du dig långt i lätta terrängen. Visst är det även härligt att denna modell är utrustad med servostyrning som standard.
En 580cc maskin på 41 hästkrafter. Denna arbetsfyrhjuling med hela 27 cm markfrigång och ställbara gasstötdämpare är tillverkad för att användas på riktigt i skog och mark. Med högre vridmoment och bättre bromsar gör att detta monster mer lämpad för skogen än sin lillebror 520. markfrigången sänks inte märkbart även fall du lastar ett tungt släp bakom denna fyrhjuling. C-force 600 är en facelift på c-force 550 som cf moto lanserade 2015, skillnaden är nya fälgar, ny display och sadel. finns i modellen med eller utan servostyrning.
En 800cc maskin på 64 hästkrafter. Denna kraftfulla maskin är utrustad med en v-twin motor till skillnad från småsyskonen. Vilket ger ett grövre ljud och mycket mer effekt. Med en markfrigång på 27cm så är skogen inga problem längre, lastkapaciteten på denna maskin är otroligt stor. C-force 820 är även den en facelift på c-force 800 med ny front och en massa andra förbättringar. Denna arbetshäst klarar både tungt arbete som en sportig enduro körning. Självklart är servostyrningen standard.
Ännu en maskin på 800cc på 65 hästkrafter. Detta är maskinen med stort M. denna maskin är också utrustad med v-twin motorn. Vill du vara störst i skogen så är detta maskinen som får alla maskiner att se små ut. Markfrigången ligger på 28,5 cm och chassit är mer brutalt än de andra.Fyrhjulingen står på 26 tums däck och som vanligt med cf-motos kreativa design. Denna modell så som även 1000 är utrustad med automatisk diff bak för att inte göra onödiga märken i tillexempel gräsmattan hemma.
En maskin på 1000cc och 80 hästkrafter. Detta är maskinen som klarar allt. Denna maskin är också utrustad med v-twin motorn för bästa effekt. Vill du vara häftigast i skogen så är detta maskinen som får alla maskiner att se små ut. Markfrigången ligger på 28,5 cm och sträcker sig i stor brädd över nästan hela fyrhjulingen detta blandannat på grund av sving armarna som sitter monterad bak på fyrhjulingen. Fyrhjulingen står på 27 tums däck och som vanligt med cfmotos kreativa design. Denna modell så som även 850 är utrustad med automatisk diff bak för att inte göra onödiga märken i tillexempel gräsmattan hemma.
Alla 4 hjulingar i vår maskinpark är även utrustade med dragkrok och kontaktstycke, 4-hjulsdrift med elektronisk diffspärr och vinsch fram. Finns även hög och lågväxel.
För mindre tillägg kan man välja till olika bekvämligheter se nedan
UTV -( utility terrain vehicle)
Sport modellerna av UTV kallas ofta ”side by side”
En av våra mindre “side by side” modeller. Denna modell går bara att få som ”traktor A”och får köras från 15 års ålder på AM-kort vilket gör att den får framföras i 40km/h. Räcker det till dig eller vill du kanske att barn eller barnbarnet ska få en otroligt rolig upplevelse istället för moped eller epa-traktor. Med en 495cc motor på 40 hästkrafter blir denna maskin en stark kompanjon. Med det sagt ska du i läsande stund inte tro att denna inte bara är till för 15-16 åringar utan går givetvis lika bra för äldre att använda den på mindre gårdar. Utrustad med 4hjulsdrift med elektronisk diffspärr och hög och låg växel, 29cm markfrigång gör den även smidig i skogen för att dra ut tunga lass. Den är utrustad med servostyrning som standard.
En UTV på 963cc och hela 80 hästkrafter kommer från den otroliga v-twin motorn. Med det trycket i ryggen så är det tur att denna maskin är utrustad med tre-punktsbälten hos både föraren och hos passageraren. Med en markfrigång på hela 31cm så klarar denna best av det mesta som du ställer i hans väg. Fyrhjulingens fyrhjulsdrift som man elektroniskt kan justera mellan 2,3 och fyra hjul i drift gör att du tar dig fram både snabbt och effektivt i både skog och på vägen.
En UTV på 800cc och hela 63 hästkrafter kommer från den otroliga v-twin motorn. En riktigt arbetshäst som klarar även den tuffaste skogen, markfrigången på 26 cm räker gått och väl för all typ av skogskörning. Att ploga med denna Utv är mycket enkelt då du slipper att styra långt som du gör på en ATV. självklart är även servostyrning standard på denna modell.
En UTV på 963cc och hela 80 hästkrafter kommer från den otroliga v-twin motorn. En häftig och snygg UTV som lanserades i slutet av 2019. Den är utrustad med vinsch fram, drag samt säte med upp till två passagerare. På det stora flaket går det att lasta en Eu pall eller en massa annat roligt.
Alla Utver i vår maskinpark är även utrustade med dragkrok och kontaktstycke, 4-hjulsdrift med elektronisk diffspärr och vinsch fram. Finns även hög och lågväxel.
För mindre tillägg kan man välja till olika bekvämligheter se nedan