Griplastarvagn T1960ex 4WD
Kranman Griplastare T1950EX är en högpresterande skogsmaskin från det välrenommerade svenska företaget Kranman, som är specialiserat på att tillverka och utveckla utrustning för skogsbruk och entreprenad. Denna griplastare är en kraftfull och mångsidig maskin som är utformad för att hantera tunga laster och utföra en mängd olika uppgifter på skogsarbetsplatser.
En av de främsta fördelarna med Kranman Griplastare T1950EX är dess höga lyftkapacitet på upp till 950 kg. Detta gör att den kan hantera tunga och stora timmerstockar med lätthet och snabbt lasta dem på en trailer eller lastbil. Maskinen är också utrustad med en kraftfull hydraulisk kran som ger en maximal räckvidd på 4,5 meter. Kranen är enkel att använda och ger dig möjlighet att lyfta och transportera material med lätthet och precision.
En annan fördel med Kranman Griplastare T1950EX är dess smidiga och lättmanövrerade design. Maskinen är utrustad med en 360-graders rotationsfunktion som gör det möjligt att manövrera den på trånga platser och komma åt svåråtkomliga områden. Den är också utrustad med en fjädrad chassi och en bekväm hytt med ergonomiska kontroller som gör det enkelt och bekvämt att arbeta med maskinen under långa perioder.
För att säkerställa högsta kvalitet och lång livslängd är Kranman Griplastare T1950EX tillverkad av högkvalitativa material och har en robust konstruktion. Den är utrustad med en slitstark stålram och hydrauliska cylinderer som är konstruerade för att klara av tuffa arbetsförhållanden och intensiv användning. Dessutom är maskinen enkel att underhålla och rengöra, vilket gör det lätt för dig att hålla den i toppskick.
Kranman Griplastare T1950EX är också utrustad med en rad användbara funktioner som ökar effektiviteten och produktiviteten på arbetsplatsen. Maskinen är utrustad med en griptång som gör det möjligt att lyfta och transportera flera stockar samtidigt. Den har också en justerbar arbetsbredd som gör det möjligt att anpassa maskinen efter olika arbetsförhållanden.
Teknisk Specifikation
Bredd | 140 cm |
Höjd över bom | 175 cm |
Längd från grind till bakre banke | 259 cm |
Min längd mellan främre och bakre banke | 193 cm |
Lastarea | 0,9m² |
Vikt (vagn utan kran) | 450 kg |
Totallängd | 395 cm |
Laststöttor | 4-10 st vridbara |
Ramstyrning | Som tillbehör |
Hjul | 300/65-12” 8 lagers |
Chassi | "Domex" plåt, självbärande |
Kran |
K30-50 3,5 m (Lyftkraft 1.2m 500kg, 3m 360kg) |
Vikt kran | 276 kg inkl. kran, stödben, grip och rotator |
Frigång stödben | 43 cm |
Frigång kranfot | 43 cm |
Frigång vagn mitt under | 30 cm |
Max last | 2000 kg |
Flexodrive X drivsystem ger unika terrängegenskaper
Det som möjliggör att man kan ha hög- och lågväxel i vagnen är att man har 2 hydraulmotorer och kör dem i serie eller parallellt. På högväxel körs hydraulmotorerna i serie, dvs. all olja måste först gå igenom den ena och sen vidare till den andra hydraulmotorn. På lågväxel kör man motorerna parallellt vilket innebär att det blir likt en T-koppling på hydraul ledningarna. Hälften av oljan till den ena hydraulmotorn och hälften till den andra. Denna princip har många vagnar på marknaden. Det som gör Flexodrive X drivsystem unikt är att vi valt att utveckla en gjuten växel med 2 separata anslutningar för drivmotorerna. Detta medför att båda hydraulmotorerna driver på samma axel och måste hålla samma hastighet. Med denna lösning är vagnen alltid 100% diffad även på lågväxeln. Om man jämför med andra vagnar på marknaden med hög- och lågväxel så sitter det en hydraulmotor ute i vardera boggiepar. Då blir motorernas hastighet oberoende av varandra. Med denna lösningen blir vagnen helt odiffad på lågväxeln.
Vi tar ett exempel på hur det blir med lågväxel utan Flexodrive X drivsystem. Du står på en isfläck eller vagnen har hängt sig på en stubbe med ena boggiparet, och det andra har bra fäste.
Då snurrar det boggiparet som inte har fäste dubbelt så fort, för oljan tar lättaste vägen. Om du istället har Flexodrive X drivsystem så går all kraft över till det hjulparet som har fäste och du som förare passerar hindret utan problem.
En till stor fördel med Flexodrive X drivsystem är att det går att ha band på vagnen och köra med både rullarna i och ur. Detta tack vare att hydraulmotorerna sitter väl skyddade inne i vagnen och inte hamnar i vägen för banden. Det här är anledningen till varför vi ej erbjuder hög och lågväxel till T1750 och T1710. Där har vi valt att ta fram en enklare konstruktion med en hydraulmotor i vardera boggiepar. På dessa vagnar körs drivningen alltid i serie, dvs. alltid 100% diffad. Vi erbjuder istället en dubbelpumpslösning som aktiveras med en strömbrytare. Då ökar hastigheten med ca 60%. Detta för att behålla de rätta terrängegenskaperna en Kranmanvagn ska ha.
Kommentarer 0