Kranman - Griplastarvagn T2000ex 4WD

221.500,00 SEK

Listpris 221.500,00 SEK

Klarna

Utan urskiljning

  • Hydraulisk flyttbar boggi med 56 cm
  • Flexodrive X drivsystem
  • 30-50 kran med komfortled 3,5 m
  • Hjul 300/65-12” 8 lagers
  • Låg och högväxel
  • Hydraulaggregat med Honda GX390
  • Elstart
  • Justerbar hydraulisk bromsventil
  • Friläggning av drivningen vid bromsning

OBS! Vagnen på bilden är extrautrustad


Modell/Varunr.: KP1360ex
Lagerstatus: leveransbesked efter kontakt med butik 013-129060

Tillval
  • Extrautrustning Kranman

    ( + 22.500,00 SEK )
    ( + 20.250,00 SEK )
    ( + 15.375,00 SEK )
    ( + 6.750,00 SEK )
    ( + 19.250,00 SEK )
    ( + 13.125,00 SEK )
    ( + 3.125,00 SEK )
    ( + 32.375,00 SEK )
    ( + 38.250,00 SEK )
    ( + 19.375,00 SEK )
    ( + 19.500,00 SEK )
    ( + 15.000,00 SEK )
    ( + 16.000,00 SEK )
    ( + 16.000,00 SEK )
    ( + 1.875,00 SEK )
    ( + 4.000,00 SEK )
st.

Griplastarvagn T2000ex 4WD

Kranman T2000EX är en kraftfull och mångsidig griplastare som är designad för att hantera olika typer av laster och material. Denna produkt är tillverkad av det svenska företaget Kranman, som är kända för att producera högkvalitativa skogsmaskiner och redskap.

Griplastaren T2000EX har en robust konstruktion och är utrustad med en kraftfull hydraulisk griparm som kan öppnas och stängas för att greppa och lossa material. Med en lyftkapacitet på upp till 2 ton är denna griplastare idealisk för hantering av tunga laster, inklusive timmer, stenar, jord och andra material.

T2000EX är också utrustad med en 360 graders rotationsfunktion, vilket gör det möjligt för användaren att enkelt positionera och placera lasten precis där den behövs. Detta är en viktig funktion som gör det möjligt att arbeta mer effektivt och minska risken för skador på omgivningen.

Griplastaren är också lätt att montera på olika typer av fordon, inklusive traktorer, lastbilar och ATV: er, vilket gör den idealisk för användning i en mängd olika miljöer. Dessutom är den utformad för att vara lätt att använda, med intuitiva kontroller som gör det enkelt för användaren att greppa, lyfta och flytta lasten.

En annan fördel med T2000EX är dess höga kvalitet och långa livslängd. Tillverkad av högkvalitativt material och med en robust konstruktion är denna griplastare utformad för att hålla länge och klara av krävande arbetsuppgifter. Dessutom erbjuder Kranman ett brett utbud av reservdelar och support för att säkerställa att användarna kan hålla sin utrustning i bästa skick.

Teknisk Specifikation

Vikt (vagn utan kran) 470 kg
Längd 395 cm
Bredd 140 cm
Min längd mellan främre & bakre banke 193 cm
Hjul 300/65-12” 8 lagers
Laststöttor 6 vridbara stakar eller 3 skotarbankar (valbart)
Längd från grind till bakre banke 259 cm
Lastarea 0,9 m²
Frigång stödben & kranfot 43 cm
Frigång 30 cm
Kran

K30-50 3,5 m

(Lyftkraft 1.2m 500kg, 3m 360kg)

Vikt på kran 276 kg (inkl. stödben, grind, ventilpaket & grip)
Stödben Hydrauliska
Maxlast 2 000 kg
Höjd över bom 175 cm

Flexodrive X drivsystem ger unika terrängegenskaper

Det som möjliggör att man kan ha hög- och lågväxel i vagnen är att man har 2 hydraulmotorer och kör dem i serie eller parallellt. På högväxel körs hydraulmotorerna i serie, dvs. all olja måste först gå igenom den ena och sen vidare till den andra hydraulmotorn. På lågväxel kör man motorerna parallellt vilket innebär att det blir likt en T-koppling på hydraul ledningarna. Hälften av oljan till den ena hydraulmotorn och hälften till den andra. Denna princip har många vagnar på marknaden. Det som gör Flexodrive X drivsystem unikt är att vi valt att utveckla en gjuten växel med 2 separata anslutningar för drivmotorerna. Detta medför att båda hydraulmotorerna driver på samma axel och måste hålla samma hastighet. Med denna lösning är vagnen alltid 100% diffad även på lågväxeln. Om man jämför med andra vagnar på marknaden med hög- och lågväxel så sitter det en hydraulmotor ute i vardera boggiepar. Då blir motorernas hastighet oberoende av varandra. Med denna lösningen blir vagnen helt odiffad på lågväxeln.

Vi tar ett exempel på hur det blir med lågväxel utan Flexodrive X drivsystem. Du står på en isfläck eller vagnen har hängt sig på en stubbe med ena boggiparet, och det andra har bra fäste.
Då snurrar det boggiparet som inte har fäste dubbelt så fort, för oljan tar lättaste vägen. Om du istället har Flexodrive X drivsystem så går all kraft över till det hjulparet som har fäste och du som förare passerar hindret utan problem.

En till stor fördel med Flexodrive X drivsystem är att det går att ha band på vagnen och köra med både rullarna i och ur. Detta tack vare att hydraulmotorerna sitter väl skyddade inne i vagnen och inte hamnar i vägen för banden. Det här är anledningen till varför vi ej erbjuder hög och lågväxel till T1750 och T1710. Där har vi valt att ta fram en enklare konstruktion med en hydraulmotor i vardera boggiepar. På dessa vagnar körs drivningen alltid i serie, dvs. alltid 100% diffad. Vi erbjuder istället en dubbelpumpslösning som aktiveras med en strömbrytare. Då ökar hastigheten med ca 60%. Detta för att behålla de rätta terrängegenskaperna en Kranmanvagn ska ha.

 

 

Kommentarer 0